Anti Kreem, meister

Prindi


Foto: Toomas Tuul 2010

Autor: Anti Kreem
10. juuni 2009

Viikingilaevadega puutusin esimest korda otseselt kokku 2005. aastal, kui sai käidud kahe viikingilaevaga üleeuroopalise noorsooprojekti „Euro-Viking” ( http://www.euro-viking.com/ ) raames Läänemerel seilamas Saksamaale ja Poolasse. Sõitsime tookord kahe nädalaga  Wismarist Saksamaal kuni Elblagi Poolas. Rahvast oli koos 8-st eri riigist üle Euroopa ning oma teel käisime läbi pea kõik väikesadamad. Selline seilamine oli uus ja väga hea kogemus mulle, et kuidas saab reisida lahtise viikingilaevaga merel ning peatuda igas sadamas või rannas, mis ette jääb, tegutseda meeskonnana ja elada suurtes telkides nagu vanad viikingid omal ajal.

Sealt see pisik mulle külge jäigi ja tuli tahtmine teha ka Eestisse omad viikingilaevad. Oleme ikkagi ju ka vanade viikingite ja meresõitjate järeltulijad. Läänemere ääres on pea igas riigis oma viikingilaevastik. Mõeldud-tehtud. Uurisin-õppisin hoolega viikingilaevade ja ka tänapäevaste puidust paatide ehitust, sai käidud Roskildes viikingimuuseumis ja sealses laevatöökojas meistritega konsulteerimas. Aga 2005. – 2006. aastal ei olnud lihtne leida raha viikingilaeva ehitamiseks Eestis.

Samas olid mul Euro-Vikingi sõitude ajast head tuttavad Islandil ja neil oli juba aastaid olnud plaan teha oma viikingiklubile üks korralik viikingilaev Thingeyri külas, Westfjordides. Saigi kokku lepitud, et lähen Islandile 2006. aasta sügisel ja aitan nende viikingiklubile viikingilaeva valmis teha. Kuna läbi aja on minu põhitöö olnud IT valdkonnas, töötasin siis just IBM-is Eestis, oli see ka mulle hea võimalus teha midagi minu jaoks täiesti uuest valdkonnast, õppida ja saada uusi kogemusi ning oskusi ja siis neid Eestis oma plaanide elluviimisel rakendada. Mulle on ikka tõsised väljakutsed meeldinud. Nii elasingi Islandil peaaegu kaks aastat, millest enamus kulus laevaehituse projekti ettevalmistustele, ja siis nelja kuuga sai laev ka eelmise aasta talvel-kevadel valmis ehitatud. Laeva ehitasime kahekesi koos kohaliku külavanema ja kauaaegse traalerikapteni Valdimariga. Laeva disaini aluseks võtsin kuulsa Gokstadi laeva Norrast. Joonised tellisin Oslo viikingilaeva muuseumist. Gokstadi laev sai 24 meetri pealt vähendatud 12 meetrile ja ümber projekteeritud Islandi laevaehituse ja meresõidu ohutuse tänapäevastele nõuetele vastavaks. Laeva nimeks sai ühe kohaliku saaga kangelase järgi Vesteinn ja see laev tunnistati Islandi Veeteede Ameti poolt ookeanikõlblikuks. Praegugi seilab Vesteinn oma fjordil, Dyrafjorduril, ja selle ümbruses ringi. See on läbi aegade teine viikingilaev, mis Islandil üldse ehitatud on. Esimene oli Islendingur ehk Islandlane, mis on täissuuruses Gokstadi laeva koopia, ja seisab praegu Keflaviki–Reykjaviki tee ääres ning ei sõida kahjuks enam kunagi merd.

Viikingilaeva projekteerimise ja ehitamise kogemused käes, tulin 2008. aasta suvel Eestisse tagasi, täis tahtmist siin ka lõpuks viikingilaevade ehitamisega pihta hakata. Sügisel sai räägitud Tartu Lodjakoja meestega, neil oli juba oma viikingilaeva ehitamine algusjärgus, aga kuna laeva ehitamisel kaasalöömiseks Tallinnast Tartusse käimine ei olnud mul lihtsalt võimalik, siis vaatasin Tallinnale lähemal ringi, et kus saaks siinkandis ka viikingilaeva ehitamisega alustada. Nii saingi ühe vana hea tuttava kaudu kokku Aarne Vaiguga, kellel ka Käsmus viikingilaeva ehitamise plaan meeles mõlkus. Ju siis oli aeg valmis selleks.

Nüüd oleme alustanud Käsmus oma viikingilaeva ehitamist. Laevaks on ehk seda 9-meetrist Gokstadi Faeringi paadi disaini põhjal tehtavat alust paljugi nimetada, aga las ta olla pealegi, laev ju kõlab uhkemalt ka kui paat :-) Laeva disaini tuleb natuke muuta ja projekt on praegu tegemisel. Veeteede Ametiga on esialgne kooskõlastus tehtud ja on heameel tõdeda, et ka neil on huvi ja kaasaelamist sellise ajaloolise väärtusega pisilaeva taasloomisele.

Ma ei ole seadnud selle laeva tegemisel eesmärgiks iga hinna eest säilitada autentsust, sest edaspidisel kasutamisel on tähtsam merekindlus ja ohutus. Küll aga ei saa teha järeleandmisi sõiduomadustes, tahaks ikka viikingilaeva kere kujust ja proportsioonidest tulenevatest headest ujuvuse, püstivuse ja kiiruslikkuse omadustest maksimumi kätte saada.

Sujub kõik plaanide kohaselt ja kui leiab veel huvilisi, kes on valmis kaasa aitama nii finantsiliselt – sponsorid on teretulnud –  kui hea nõu- ja jõuga, siis saab selle viikingilaeva mereveega sõbraks teha veel selle suve lõpul.

Laeva ehitus toimub Käsmu Meremuuseumi juures ja kõigile huvilistele on see nähtaval. Täpsemat infot hakkab viikingilaeva ehitamise kohta andma Käsmu Meremuuseumi koduleht. Sinna peaks varsti üles saama ka laevaehituse veebikaamera pildi. See ju suur mood nüüd igale poole veebikaameraid panna, ega siis meiegi saa kehvemad olla.

Mõned lingid minu Islandi laeva videole ja piltidele:

You Tube’is: http://www.youtube.com/watch?v=TvEcaAZG2AE

nagi pildid: http://nagi.ee/photos/antikreem/sets/106541/

Ilusat suve ja head kaasaelamist soovides,

Anti Kreem

 

Originaali joonised on siin, ma veel töötan meie laeva omadega, aga see baseerub nii ehk naa sellel Gokstad Faering-il. Eks siis, kui Käsmu laeva päris joonised valmis, saab need ka üles panna...

Air Jordan VIII Low